The Rarámuri Holy Week serves as a calendar to mark the beginning of agriculture and harvest and a symbolic struggle between good and evil. It begins with the sound of drums which announces the call to preparation of costumes, parties and the initiation of the Rarámuri dance which lasts day and night without stopping. Now, the merging of the original nations with Catholicism has brought these celebrations together. Elders, adults and children all participate equally, dancing along with the fariseos, soldiers and the pascoles. Palm Sunday starts with dancing to the sound of the drums, which are played by around 4 people. The fariseos begin deancing and wear a koyera, a ribbon attached to the head that can measure up to 26 feet, adorned with bird feathers from their community and as a base a ware made of palm weavings. They wear a sash with figures of a cross, mountains, eyes or rivers, and a tagolá, a skirt made out of canvas, which currently even includes embroidery. Each costume is adorned according to the person who wears it. On Ash Wednesday, fire is set at the 4 cardinal points, to bless the earth and in union with Catholicism to symbolize the capture of Jesus. The sound of the drums increases in rhythm and sound to alert the community, Onorúame or god is asked to give them another year of good harvest and good weather, to protect them against drought, hail and plagues, and so that the Rarámuri community is healthy and strong. On Thursday the dances continue day and night without stopping, continuing like this until Friday, at noon they go to the cemetery to bury Jesus after the crucifixion. This day, Judas makes an appearance, made of old rags, the fariseos protect Judas from the soldiers and pascoles. At night the dance in the form of paths or lines, the other people must dance following these routes representing not deviating to evil. On Saturday the dance ends with the pascoleros where Judas is killed and burned marking the end of the festivities and where it is recognized that good triumphs again. At the end, the main organizer of these festivities, called Alapersi, and the governor, give a few words of encouragement and advice on the importance of their customs and to continue instilling these traditions in the following generations. People return to their communities to continue celebrating with tesgüino.er it is, the way you tell your story online can make all the difference.
La Semana Santa Rarámuri sirve como calendario para marcar el comienzo de la agricultura y cosecha y una lucha simbólica entre el bien y el mal. Da inicio con el sonido de tambores el cual anuncia la llamada a preparaciones de vestuarios, fiestas y la iniciación de la danza Rarámuri la cual dura día y noche sin parar. En la actualidad la mezcla de estas culturas originarias con el catolicismo a juntado estas celebraciones. Los adultos, adultos mayores y niños participan todos por igual, bailando junto con los fariseos, los soldados y los pascoles. El Domingo de ramos da inicio a las danzas al son del tambor, los cuales son tocados por alrededor de 4 personas. Los fariseos empiezan con los bailes portando una vestidura de koyera una cinta sujetada a la cabeza que puede medir hasta 8 metros, adornada con plumas de aves de su comunidad y como base un ware de palmilla trenzada. Usan una faja con figuras de cruz, montañas, ojos o ríos, y un tagolá o taparrabos de manta, los cuales en la actualidad incorporan hasta bordados. Cada vestuario es adornado de acuerdo con la persona que lo viste. El miércoles de ceniza se prende fuego en los 4 puntos cardinales, para bendecir la tierra y en la unión al catolicismo para simbolizar la captura de Jesús. El sonido de los tambores aumenta de ritmo y de sonido para alertar a la comunidad, se le pide a Onorúame o dios, que se les de otro año de buena cosecha y buen clima, de protegerlos contra la sequía, el granizo y las plagas, y así para que la comunidad Rarámuri este sana y fuerte. El jueves siguen los bailes día y noche sin parar, siguiendo así hasta el viernes, a medio día se pasan a el camposanto a sepultar a Jesús después de la crucifixión. Este día, hace aparición Judas, hecho de trapos viejos, los fariseos protegen a Judas de los soldados y pascoleros. En la noche se baila haciendo forma de caminos o líneas, las demás personas deben bailar siguiendo estás rutas representando el no desviarse al mal. El sábado termina el baile con los pascoleros donde se mata y quema a judas marcando el final de las fiestas y donde se reconoce que el bien vuelve a triunfar. Al finalizar, el principal organizador de estas fiestas, llamado Alapersi y el gobernador dan unas palabras de aliento y consejos sobre la importancia de sus costumbres y para seguir inculcando estas tradiciones en las siguientes generaciones. Las personas regresan a sus comunidades a seguir festejando con tesgüino.
Edited from original text by Amalia Holguin
Photo by Jose Adolfo Fierro